måndag 4 mars 2013

De onda

Själv brukar jag beskriva mig som grå-sosse.Det ska vara ett parti för alla och tillvarata intressen för de stora grupperna i samhället. Därför skorrar det lite illa i mina öron när förra ordföranden för socialdemokratiska kvinnoförbundet hävdade att man inte behövde vita heterosexuella män i partiet.

Ett liknande utfall läser jag i Aftonbladet.

Nu ska jag inte fördjupa mig i det ämnet annat än konstatera att viss obalans råder. Men det är en skillnad mellan att "vita män ska bort" och "vi behöver fler kvinnor på ledande poster". På sätt och vis är slutsatsen liknande men det finns ett slags värdering att det på något sätt skulle vara fel att vara vit, gammal och gubbe. Det är inte därför det behövs andra sorter också utan därför att vi går miste om andra erfarenheter.


Edit: Jag läser i en annan blog som har bilder på partiledningen. Intressant nog visar det sig att hälften av de vita äckliga gubbarna är vita gummor. http://svinhuggen.blogspot.se/2013/03/grabbig-ung-och-vit.html

1 kommentar: