torsdag 14 februari 2013

Slaktdata

Det blir lite lustigt när släktforskare huserar på nätet så försvinner de små prickarna och man får konstiga adresser som "slaktdata", "slaktforskning" osv vilket lett till en del tämligen långsökta vitsar i bakvattnet efter hästskandalen.

Nu tittade jag bland sökorden på min blogg och bland de vanliga sökningarna som "håriga underliv", "svenska män mesiga" och "lesbiska skogshuggare" så kom det en sökning på "släkten Kramer i Sorsele".

Tyvärr så fick de inget vettigt svar på min blogg men det leder tillbaka till farfars farmor Sara Albertina Månsdotter som jag nämnt tidigare.

Det var så att Sara Albertina Månsdotter (Kårek) föddes i Grans sameby 1832 som dotter till Måns Månsson Kårek (1779) och Anna Magdalena Ersdotter (1802)

I första äktenskapet med Nils Persson (1836) fick hon dottern Anna Maria Nilsdotter (1860) Nils Persson drunknade 1863,

Sedan fick hon oäkta sonen Viktor (1867) troligen med Karl Forsmark i Forsbacka. Det är min farfarsfar alltså.

Sedan då en oäkta son som fick namnet Johan Herman Kramer (1868) som sedan blev någon form av affärsidkare. Jag minns inte om namnet Kramer kom från den förmodade fadern.

Sedan gifte hon sig med Karl Johan Wikström i Staggträsk och fick där
Oscar Wikström 1871
Carl Oscar Wikström 1872
Helena Albertina Wikström 1874
Eva Margareta Wikström 1874
Sigismund Wikström 1876




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar