måndag 16 april 2012

Kvinnors beundran, mäns avund

När jag handlade på Coop Forum idag så fick jag känna kvinnornas beundrande blickar och männens avund. Jag har nämligen inhandlat en ny keps. "Z-Bahner" för oss som rallar i skala Z. Texten är broderad och alldeles särdeles snygg.


Nu är ju skala Z en nödvändighet med tanke på mitt begränsade utrymme men ibland kan man bli avundsjuk på de större skalorna och detaljrikedomen man kan ägna sig åt. Titta på den här amerikanska raringen.


Amerikanska diesellok är så grymt macho. Man skulle vilja stå på bangården och känna vibrationen i marken när det här loket rangerar vagnar. Men amerikanska modellrallare verkar ungefär lika macho som de svenska.


Apropå det så träffade jag ordföranden i Umeå modelljärnvägssällskap på Coop Forum - vi är bekanta från ett annat sammanhang. Så jag frågade förstås honom hur genusperspektivet såg ut. Han lade pannan i seriösa veck och förklarade att han hade lagt ner en del energi på saken men det var lite egendomligt för de kvinnor han lyckades intressera var mest intresserade av att bygga hus och landskap men var tämligen ointresserade av lok och axelföljder. Han försökte entusiasmera mig för att engagera mig i föreningen. Man skulle nu på ett studiebesök för att se det nya signalsystemet i Boden (tror jag det var).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar