måndag 5 mars 2012

Lavemang istället för Dreamhack

Det är ett litet problem det här med progressiva glasögon. Jag ser strålande på teven. Det är sådär att jag skulle se en snöflinga på en curlingbana. Det är ju bara det att all curling sker på inomhusbana nuförtiden så man får aldrig se de där snöflingorna på curlingbanan som man köpte sin HDtv för att få se. Jag sitter och ser Sagan om ringen i FullHD. Istället för det magiska äventyret som jag såg på DVD så ser jag skådespelare i fåniga kostymer. För mycket detalj dödar illusionen.

Men ser jag skarpt på teven så ser jag desto suddigare på dataskärmen och i tidningen. Jag läser numer oftast bara rubrikerna för jag orkar inte stava mig genom själva artiklarna.



Jag får gissa hälften av vad som står där. I morse så läste jag en rubrik "Lavemang istället för Dreamhack". Det slog mig att jag hade ena benet i cyberrymden och det andra på ålderdomshemmet. För jag vet ju både vad Dreamhack är och vad lavemang är. Ja, ålderdomshem finns ju inte nuförtiden. Det är något käckt företagsnamn i förening med antingen "health" eller "care" och innehåller vare sig healt eller care. När det är dags för mig att lämna över mig till slutförvaring så har förtiotalisterna och vårdbolagen spenderat våra offentliga medel på Maldiverna respektive Caymanöarna. Om nu mina barn har råd att lämna bort mig. I värsta fall kommer de att få gå direkt från "Pampers 3 år" till "Pampers 80 år".

I morse var jag ner på Trafikförvaltningen eller Transportstyrelsen eller vad det nu kan heta nu för tiden. Det kom ett sådant där påbud att jag skulle förnya mitt körkort. Först tänkte jag att jag skulle ta kort på mig själv med digitalkameran och trycka ut det med den fina fotoskrivaren. Jag fotade och justerade lite konstigheter med Photoshop. Men en för en ordentlig gubbe som jag så kändes det lite så där. Det är klart att man ska vända sej till proffs. Så jag gick ner till "Expert" som annonserar ut att de tar bilder till pass och körkort. Jag blev visad in i ett litet bås där de hade en digitalkamera från förra årtusendet. Efter många om och men så fick vi fram en bild där glasögonreflexerna inte var alltför störande. 175 kronor kostade det. Sedan skickade jag det hela till vad-det-nu-heter-nuförtiden. För några dagar sedan så kom det i retur. "Pupillerna syns inte" eller något liknande stod det. (Jag läser inte så bra med de här progressiva glasögonen). Jag sökte återigen vad-de-nu-heter-nuförtidens hemsida och fann att man kunde besöka dem här i Umeå och fotograferas där. Jag hade inte sett det tidigare när jag var på hemsidan för jag ser inte så bra på skärmen med de här progressiva glasögonen. Så jag gick ner där på morgonen. Det visade sig att man inte skall bära glasögon på fotografiet nuförtiden och att det nog var därför jag blivit avvisad för att min pupill inte syntes trots att till och med jag kunde se den. Jaja, det är så mycket man inte förstår nuförtiden. Det är väl nåt med åldern.

Apropå det så var det en väldigt konstig rubrik det där. "Lavemang istället för Dreamhack". Jag tar fram tidningen och det står "Lan-evenemang istället för Dreamhack".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar